Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się

Vinitaly 2013 - relacja

 

 

Na zaproszenie Izby Przemysłowo-Handlowej Ambasady Włoch miałem przyjemność wziąść udział w tegorocznych targach winiarskich Vinitaly. Ta coroczna największa we Włoszech impreza winiarska odbyła się na początku kwietnia bieżącego roku w Weronie po raz 47.

 

Vinitaly to jedna z największych i najstarszych imprez winiarskich w Europie, a dla miłośników włoskich win jest z pewnością najważniejsza i najbardziej prestiżowa. Na powierzchni 95,5 tys. m w 12 pawilonach swoje wina prezentowało ponad 4200 winiarzy. Każdy region winiarski Włoch posiadał osobną hale, o innym wystroju i innym rozplanowaniu powierzchni handlowej. Co ciekawe popularność odwiedzających hale były wprost proporcjonalen do popularności win danego regionu we Włoszech. I tak w hali w której prezentowane były wina z regionu Toscani lub Piemontu przez cały dzień były prawdziwe tłumy gości, a w hali reprezentujących region Lazio czy Abruzja można było swobodnie poruszać się przez cały dzień trwania targów. Jak widać popularność win z najbardziej znanych reginów Włoch jest równie typowa dla miłośnika win w Polsce jak i we Włoszech
Wśród producentów win, którzy wystawiali swoje produkty byli zarówno najwięksi gracze rynkowi jak i mali lokalni winiarze. W związku z bardzo dużą liczbą wystawców organizatorzy targów zapewnili zwiedzającym transport autobusowy, który dowoził zainteresowanych do odległych hal na terenie wystawienniczym.


 

Vinitaly to nie tylko targi winiarskie, ale również szereg dodatkowych imprez wiązanych z promocją lokalnych produktów spożywywczych takich jak oliwa, sery, makarony czy owoce morza.
Każdego dnia w trakcie trwania targów były przygotowane dla zwiedzających specjalne warsztaty kulinarne związane z przygotowywaniem lokalnych potraw. Wielkim powodzeniem wśród zwiedzających cieszyły się prelekcje o kawie i sposobie jej przygotowania.

 

Zaskakujące dla piszącego ten artykuł jest wręcz niezwykła dbałość wystawców o przygotowanie marketingowe prezentowanych regionów jak i samych winnic. Środki ponoszone na reklamę produktów są całkowicie inne niż w Hiszpanii lub we Francji. Ekspozycje regionów Toscanii , Piemontu czy Lombadrii przypominały bardziej nowoczesne ekspozycje wielkich koncernów światowych niż małych, rodzinnych winnic. Byłem pod ogromnym wrażeniem przepychu i profesjonalnego przygotowania strony marketingowej niektórych dużych producentów win. Targi Vinitaly mają ogromny wpływ na życie i codzienne funkcjonowanie Verony. Atmosfera święta winiarskiego jest wyczuwalna w całym mieście.


 

W trakcie zwiedzania Verony wszędzie były widoczne reklamy informujące o programie targów oraz imprezach towrzyszących. Bardzo miłym i ciekawym zjawiskiem w Veronie jest przygotowywanie przez właścicieli sklepów ekspozycji butelek z winami w oknach wystawowych sklepów. Obok prezentowanych towarów np. konfekcji ustawione są butelki znanych producentów win.
Same targi Vinitaly są niezwykle ważnym wydarzniem dla Włochów. W trakcie ich trwania sprawy winiarskie są najważniejszym tematem rozmów i dyskusji.

 

Specyfiką targów w Veronie jest odwiedzanie przez miłośników win swoich ulubionych winiarzy. W trakcie spotkań z nimi można swobodnie porozmawiać o winach, sytuacji rynkowej oraz oczywiście skosztować prezentowanych win.

 

W ciągu czterech dni targi winiarskie przyciągnęły ponad 140 tyś gości z wielu krajów świata. Koszt biletu jednodniowego to 50 euro. Z jednej strony to bardzo drogo, ale z drugiej to jednak możliwość  degustacji bardzo dużej gamy win ze wszystkich regionów Włoch. Odwiedzenie wszystkich stoisk i spróbowanie wszystkich win jest dla normalnego śmiertelnika niewykonalne dlatego doświadczeni bywalcy targów posiadali odpowiedni wcześniej przygotowany plan działania. 

Kilka słów o sytuacji ekonomicznej włoskiego rynku win:

Na początek kilka suchych danych statystycznych otrzymanych od organizatorów targów:
1. We Włoszech jest ponad 3200 kilometrów kwadratowych powierzchni uprawnych winorośli.
2. Uprawą winorośli oraz produkcją i sprzedażą wina zajmuje się ponad 24970 podmiotów biznesowych.
3. Wewnętrzne spożycie wina we Włoszech od kilku lat maleje średnio o 2% rocznie.
4. Eksport win z Italii osiągnął w 2012 roku rekordową wartość, szacowaną na 2,08 miliarda euro
5. Włoskie winnice wytwarzają około 15 % produkcji światwego wina
6. 55% zatrudnionych w regionach winiarskich opiera swoją pracę o produkcję wina.


 

Z tych kilku informacji wynika, że produkcja win we Włoszech to ważna dziedzina narodowej gospodarki, która wspierana jest przez państwo oraz instytucje EU.
W trakcie rozmów z winiarzami włoskimi powtarzało się jedno jakże ważne stwierdzenie.
Rynek wewnętrzny jest coraz słabszy ze względu na spadające spożycie win, ale ratuje nas eksport.
Stefano Menti właściciel winnicy, który jest znanym lokalnym producentem win ekologicznych z regionu Vinzenza w rozmowie ze mną stwierdził, że ubiegłoroczny rok może zaliczyć do udanych ze względu na bardzo dobry eksport win zagranice. I to nie jest jedyna pozytywna opinia usłyszana od włoskich producentów na temat sprzedaży win w zeszłym roku.

 

Głównymi odbiorcami win włoskich w czasach kryzysu jest Azja oraz USA. To tutaj najbardziej promowane są wina włoskie i tutaj przeznaczane są największe środki na reklamę. W sumie nie ma co się dziwić ponieważ tą samą drogą kilka lat wcześniej poszli producenci francuscy.
Tak więc podsumowując. Nie jest super dobrze, ale nie jest tragicznie.


tekst i foto: Arkadiusz Kalewicz (MJA Distribution)


Komentarze

Zaloguj się aby skomentować ten tekst

Zaloguj się do serwisu aby obserwować aktywność innych użytkowników i odbierać od nich wiadomości.