Vinitaly 2013 - relacja
Na zaproszenie Izby Przemysłowo-Handlowej Ambasady Włoch miałem przyjemność wziąść udział w tegorocznych targach winiarskich Vinitaly. Ta coroczna największa we Włoszech impreza winiarska odbyła się na początku kwietnia bieżącego roku w Weronie po raz 47.
Vinitaly to jedna z największych i najstarszych imprez winiarskich w Europie, a dla miłośników włoskich win jest z pewnością najważniejsza i najbardziej prestiżowa. Na powierzchni 95,5 tys. m w 12 pawilonach swoje wina prezentowało ponad 4200 winiarzy. Każdy region winiarski Włoch posiadał osobną hale, o innym wystroju i innym rozplanowaniu powierzchni handlowej. Co ciekawe popularność odwiedzających hale były wprost proporcjonalen do popularności win danego regionu we Włoszech. I tak w hali w której prezentowane były wina z regionu Toscani lub Piemontu przez cały dzień były prawdziwe tłumy gości, a w hali reprezentujących region Lazio czy Abruzja można było swobodnie poruszać się przez cały dzień trwania targów. Jak widać popularność win z najbardziej znanych reginów Włoch jest równie typowa dla miłośnika win w Polsce jak i we Włoszech
Vinitaly to nie tylko targi winiarskie, ale również szereg dodatkowych imprez wiązanych z promocją lokalnych produktów spożywywczych takich jak oliwa, sery, makarony czy owoce morza.
Zaskakujące dla piszącego ten artykuł jest wręcz niezwykła dbałość wystawców o przygotowanie marketingowe prezentowanych regionów jak i samych winnic. Środki ponoszone na reklamę produktów są całkowicie inne niż w Hiszpanii lub we Francji. Ekspozycje regionów Toscanii , Piemontu czy Lombadrii przypominały bardziej nowoczesne ekspozycje wielkich koncernów światowych niż małych, rodzinnych winnic. Byłem pod ogromnym wrażeniem przepychu i profesjonalnego przygotowania strony marketingowej niektórych dużych producentów win. Targi Vinitaly mają ogromny wpływ na życie i codzienne funkcjonowanie Verony. Atmosfera święta winiarskiego jest wyczuwalna w całym mieście.
W trakcie zwiedzania Verony wszędzie były widoczne reklamy informujące o programie targów oraz imprezach towrzyszących. Bardzo miłym i ciekawym zjawiskiem w Veronie jest przygotowywanie przez właścicieli sklepów ekspozycji butelek z winami w oknach wystawowych sklepów. Obok prezentowanych towarów np. konfekcji ustawione są butelki znanych producentów win.
Specyfiką targów w Veronie jest odwiedzanie przez miłośników win swoich ulubionych winiarzy. W trakcie spotkań z nimi można swobodnie porozmawiać o winach, sytuacji rynkowej oraz oczywiście skosztować prezentowanych win.
W ciągu czterech dni targi winiarskie przyciągnęły ponad 140 tyś gości z wielu krajów świata. Koszt biletu jednodniowego to 50 euro. Z jednej strony to bardzo drogo, ale z drugiej to jednak możliwość degustacji bardzo dużej gamy win ze wszystkich regionów Włoch. Odwiedzenie wszystkich stoisk i spróbowanie wszystkich win jest dla normalnego śmiertelnika niewykonalne dlatego doświadczeni bywalcy targów posiadali odpowiedni wcześniej przygotowany plan działania.
Z tych kilku informacji wynika, że produkcja win we Włoszech to ważna dziedzina narodowej gospodarki, która wspierana jest przez państwo oraz instytucje EU.
Głównymi odbiorcami win włoskich w czasach kryzysu jest Azja oraz USA. To tutaj najbardziej promowane są wina włoskie i tutaj przeznaczane są największe środki na reklamę. W sumie nie ma co się dziwić ponieważ tą samą drogą kilka lat wcześniej poszli producenci francuscy. tekst i foto: Arkadiusz Kalewicz (MJA Distribution) |