W świecie wina najbardziej spójną polityką 'butelkową' mogą się poszczycić producenci szampana. Przez lata zarówno kształt jak i ciężar butelki niewiele się zmieniły, co więcej, to nadal najwytrzymalsza butelka na rynku. W butelce szampana panuje ciśnienie sześciu kilogramów na jeden centymetr kwadratowy, jednak normy bezpieczeństwa wymagają, aby butelka wytrzymywała 20 kilogramów na centymetr kwadratowy. To ponad dwa razy więcej niż przeciętna opona samochodowa. Wszyscy producenci wina musującego przyjęli taki sam model butelki, z niewielkimi zmianami mającymi na celu zredukowanie ciężaru i pojemności. Jednak najszlachetniejsze i najwytrzymalsze butelki nadal pochodzą z Szampanii.
Butelki do wina są zwykle ciemnozielone albo brązowe, co chroni trunek przed szkodliwym wpływem promieni ultrafioletowych. Jednak ostatnimi czasy, niektóre winnice, chcąc podnieść atrakcyjność swoich win, zaczęły wprowadzać butelki z granatowego szkła.
Inaczej sprawa się ma w winnicach apelacji Sauternes i Barsac. Tam od dawna wina rozlewa się do butelek z przezroczystego szkła, pokrytego specjalnym ekranem chroniącym przed działaniem promieni ultrafioletowych.
Pod koniec XVII wieku, kiedy to rozpowszechniły się szklane butelki, ich rozmiar zależał w dużej mierze od pojemności płuc szklarza. Standardem stało się 750ml, ponieważ właśnie tyle płuca przeciętnego szklarza 'pomieszczą'. W dzisiejszych czasach butelki mają różne pojemności: od 50 ml po nawet 20 litrów. Największe pojemności stały się specjalnością producentów szampana.
Ostatnio jedna z mozelskich winnic wprowadziła na rynek wino w butelce z matowego szkła w kształcie... kota. Mimo tego, że zawartość butelki nie jest najwyższej próby, wino sprzedaje się znakomicie.
Również butelki z kołnierzem są w modzie, ponieważ oprócz tego że ładnie wyglądają, eliminują potrzebę ofoliowania szyjki butelki.
Winnice coraz częściej doceniają wagę i wpływ atrakcyjnego opakowania na sprzedaż i coraz więcej czasu i pieniędzy poświęcają na znalezienie butelki, której atrakcyjność i funkcjonalność przemówi do kupującego. W kategorii nowatorskich i kreatywnych rozwiązań na wyróżnienie zasługują kanadyjscy producenci Eiswein - wina lodowego. Butelka nie dość, że ciekawa, to jeszcze świetnie się sprzedaje.
Jak we wszystkim co dotyczy wina, tak i w kategorii opakowań i butelek to Francuzi dzierżą palmę pierwszeństwa. Jednak włoscy projektanci mają coraz więcej do powiedzenia w tej dziedzinie. Niezwykłe kształty butelek grappy, wykonane na przykład z kryształu Murano, zasługują na uznanie.
Koncepcja wiadomości w butelce do tego stopnia działa na wyobraźnię, że pojawiła się nawet w serialu Star Trek: Voyager. Chociaż tak naprawdę większość z nas kojarzy ją z hitem zespołu The Police z 1979 roku. Świat skupia się na zawartości, jednak umyka nam przekaz butelki jako takiej. Smukła szyjka, delikatne ramiona i krągłe kształty od wieków wysyłają uwodzicielskie i romantyczne sygnały wielbicielom wina na całym świecie.